lararensvardag.blogg.se

Hur är det att vara lärare idag? Här får du svaret.

Vägen till väggen - att vara lärare.

Publicerad 2015-10-17 16:10:00 i Allmänt, lärarbrist, skola,

Åsikter kring läraryrket är många. Alla tycker till om hur det är att arbeta inom skolans väggar. Tidiga dagar, lov och billiga luncher ser många, som är oinsatta i hur yrket fungerar, som en räkmacka. Flera förstår inte hur lärare kan vara så stressade när de har så många lov och när deras elever slutar från allt mellan klockan ett och tre om dagarna. Att undervisa eleverna är dock inte allt vi gör. Det är inte ens hälften av det vi gör.

Läraryrket är som det ser ut idag, en motorväg till väggen. Den där väggen som ingen vill gå in i. Det finns flera problem som trafikerar denna motorväg som så många lärare färdas på, hur mycket vi än försöker att välja en annan väg.

Ett av problemen är att lärare ständigt är under attack. Från alla möjliga håll. Varje dag möter vi en hel klass elever, 25 elever som alla är olika, har svårigheter och kommer till skolan med olika humör, förutsättningar och känslor. Varje dag måste vi också möta föräldrars förväntningar, åsikter, tankar och attacker. Föräldrar som ibland eller ofta, kan tycka sig veta hur vi ska göra vårt jobb bättre. Föräldrar som förväntar sig att vi ska kunna göra precis som de tycker och vill. Tänk dig det, och sedan 24 föräldrar till. Föräldrar som antar att vi på en gång ska kunna svara på mail eller på telefon, trots att klockan passerat både fyra, fem och sex. Alla föräldrar är inte så, men de existerar. Varje dag matas vi också med nedvärderande och attackerande artiklar och reportage i media. Resultaten sjunker, skolan är dålig, det är värre än någonsin. Politiker säger att skolan måste bli bättre. Lärare är ständigt observerade och dömda, och som lärare känner vi aldrig någonsin att vi gör ett jobb som är bra nog. Hur bra en vecka än har gått med eleverna, så gör vi inte nog. Vi är föralltid otillräckliga som lärare. Hur länge skulle du själv orka jobba under de förutsättningarna?

Ett annat av problemen är hur mycket arbetsuppgifter en lärare idag har. Och vi får bara mer och mer på vårt bord. Utöver undervisningen vi har måste vi planera lektioner, fixa material, utvärdera lektioner, bedöma uppgifter, rätta uppgifter, och följa upp och stötta upp elever som inte klarat av dem. Vi måste skriva blanketter om anpassningar och åtgärdsprogram, ha möten med föräldrar, pedagoger och chefer. Vi går på möten på olika soc-och psykologenheter, svarar på mail och ringer samtal. Vi går på fortbildningar och kurser, läser pedagogisk forskning och får olika uppdrag å skolans vägnar. Uppgifterna slutar inte där, allt detta jag radat upp är bara en bråkdel av allt vi måste göra i yrket som lärare.

Ett ytterligare problem är oss själva. Vi vill vara duktiga. Vi vill göra vårt allra bästa och helst mer än så. Vi vill att våra elever ska må bra, ha roligt och prestera så bra de bara kan, helst samtidigt. Vi vill vidareutbilda oss och utveckla vår undervisning. Vi vill göra ett bra intryck på alla vilket kan resultera i att vi tar på oss för mycket jobb och säga ja, när vi för vår egen hälsa borde säga nej. Vi brinner för våra elever, och samhället, chefer och andra utnyttjar oss för att de kan.

Ett annat problem är hur skolan sköts. Det är inte ovanligt att de arbetslag vi arbetar i bryts upp och splittras. Varje år kan det bli så att vi får börja om på ny kula. Nya kollegor, nya rutiner och ibland också nya arbetsuppgifter. Vi blir placerade så som det passar bäst även om vi själva inte trivs i den nya positionen. Vi börjar vantrivas, får ångest att gå till jobbet. Vi får aldrig landa, och när vi väl gör det, är det ofta dags att byta arbetslag eller klass igen. Ekonomin i många skolor är lidande just nu. Personalstyrkan skalas ner och skolor tar inte in vikarier när någon är borta eller sjuk. Istället får vi täcka för varandra. Där jag egentligen skulle haft planering får jag gå in och ta en femma i engelska. Där jag egentligen hade rast får jag ta en rastvakt. Vi som lärare vet sällan hur en dag faktiskt kommer se ut när vi kommer till jobbet. Bara det i sig, är en stress.

 

En dag i läraryrket

Vi står med 25 barn i klassrummet, oftast ensamma. Då ska vi bedriva undervisning. Vissa elever har svårt att sitta still, slutar inte prata och vissa är oroliga över bråket de haft med någon förälder på morgonen. Då går det lätt ut över andra.  Jag vet att många föräldrar är trötta efter sitt barns kalas när 15 barn varit närvarande. Det är under lekande former, när barnen trivs och har roligt precis på det sätt de vill. I skolan har vi tio barn till. I skolan har vi också krav, både socialt och kunskapsmässigt, och det gör det definitivt inte enklare att hålla i en sådan stor grupp, alldeles ensam.

När rasten kommer skulle vi gärna vilja gå och ta den där kaffen, men vi kan kanske inte bara lämna eleverna vind för våg i korridoren medan de klär på sig för att gå ut. Ibland utbryter bråk, någon är ledsen eller blir sjuk. Vi måste ringa hem, trösta eller kanske reda ut något. Där rök kaffen. Snart är det dags för lektion igen och därefter är det kanske lunch. En situation som är allt annat än rofylld. Många elever vet inte hur mycket mat man ska ta, hur man äter med bestick eller att man sitter på en stol i matsalen. Vi tystar elever som skriker eller inte beter sig. Oftast öser vi i oss maten och i vissa matsalar har personalen inte ens rum att sitta ner och äta. Sedan är det en lunchrast på en halvtimme eller så, och samma visa från rasten innan repeteras. Kanske hinner vi med att gå på toa nu, kanske inte. Det ser olika ut. Att gå på toaletten under lektionstid är omöjligt, vi kan inte lämna eleverna ensamma i klassrummet så länge. Mycket hinner hända på ett par minuter. Därefter kommer det ett pass med lektioner till, innan dagen rent undervisningsmässigt äntligen tar slut.

Efter en dag fylld med lektioner är vi oftast helt slut. Men vår dag slutar inte där. Istället svarar vi på mail från föräldrar, kollegor och chefer. Vi ringer samtal till föräldrar vars barn kanske råkat ut för något, gjort något dumt eller kanske gjort något riktigt bra. Man planerar morgondagen (att utvärdera hinner vi oftast inte). Sedan är det dags för ett möte eller två, och de drar ofta ut på tiden.

 

Lärarbrist, varför då?

Ja, varför är det lärarbrist egentligen, om det är så enkelt att vara lärare med alla dessa lov och de tidiga dagar vi har? För alla lärare går väl hem när eleverna slutar, va?

Vi lärare är ständigt bedömda av alla omkring. Vi känner aldrig någonsin att det vi gör är ett jobb som är bra nog.

Vi lärare har uppgifter som aldrig tar slut. När vi kommer hem från jobbet skulle vi kunna jobba i en evighet och ändå skulle jobbet aldrig ta slut.

Vi lärare är ständigt för få i relation till eleverna. Vi lärare har inte tillräckligt med pengar och resurser för att bedriva en verksamhet som för alla elever framåt i sin utveckling. Men vi gör så gott vi kan.

Vi lärare måste bli bättre på att säga nej. Vi är brinnande själar och gör allt för våra elever. Vi vill vara duktiga. Vi säger ja, ja och ja. Men vi borde säga nej, nej och nej. Vi borde gå hem när vi slutar. Vi borde sluta jobba hemma och vi borde sluta stressa oss igenom halva natten.

Lärarbristen är ett faktum, och just nu känns det dödsdömt. Lärare orkar inte mer. Vi ligger vakna om nätterna, tänker på hur vi ska hjälpa just Pelle och Lisa på bästa sätt. Hur vi ska forma undervisningen för att just de också ska bli intresserade och därmed inte störa andra elever. Lärare orkar inte mer. När vi dessutom känner oss attackerade från flera håll, när människor utifrån kommer in och säger hur vi bäst ska sköta vårt jobb, som ska tycka till om allt från bordsplacering till hur vi undervisar i läsförståelse. Då lessnar vi. Yrket har dålig status, dålig lön och dessutom kommer ingen av oss orka till 65 om det fortsätter såhär. Vi behöver hjälp.

 

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-17 17:59:26

Så bra! Delar och hoppas att det är ok

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-17 20:57:03

Hua. Känner obehag. Har varit där men tagit mig ur detta arbetsliv. Först när jag slutade och kom till en annan typ av arbete, förstod jag hur illa arbetsklimatet är för lärare.

Postat av: Syster

Publicerad 2015-10-17 21:03:26

Ni gör ett bra jobb.. skulle mer än gärna ha dig som lärare till mina barn.. privat kanske? ;) älskar dig! ❤

Postat av: Anneli

Publicerad 2015-10-17 22:20:02

Så bra skrivet! Är mitt i... Delar och hoppas att det är okej! Hoppas att fler kan förstå vad vi faktiskt gör.

Postat av: Catrine

Publicerad 2015-10-18 00:50:33

Kn inte med ord beskriva hur du satte pricken över i:t... Det stämmer till 100%! Redan på lärarutbildningen insåg jag OCH bestämde mig att lärare kommer jag INTE vara till jag är 65år!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 09:04:32

Glöm inte bort oss förskollärare!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 10:23:29

Känner mig oerhört stressad när jag läser detta. Tyvärr har du beskrivit hur större delen av våra kolleger har det på sitt arbete. Själv tror jag att det är respektlösheten, både hos många elever och många föräldrar, som tär mest på krafterna och bidrar till den dåliga arbetsmiljön.

Postat av: anonym

Publicerad 2015-10-18 16:26:10

Det känns som om du beskriver min skola. Kravet från ledning och indragningar är något som hör till också. Vi ska vara superlärare, glada och positiva utåt och INTE gnälla. Inga vikarier får tas in. Eleverna ska nå kunskapskraven ialla fall annars är du en dålig lärare och du får tillbaka allt i knät. Ibland är vi två klasser på en lärare. Inga läromedel och tänk på att kopiera så lite som möjligt för det kostar för mycket. Putsa fönster, skruva upp whiteboardtavlor för det är inte vaktmästarens eller städerskans jobb.

Postat av: anonym

Publicerad 2015-10-18 18:16:14

Exakt! Exakt! Exakt! Ja, ni fattar väl?! ;) Suck.

Postat av: Catarina Gustavsson

Publicerad 2015-10-19 11:21:57

Det du beskriver är en sida av lärarnas vardag. Det finns dock även en mer positiv sida av yrket och inte minst ser jag relationen till eleverna som något underbart. Massmedia kan svartmåla lärarkåren hur mycket den vill. Jag har läst klart halva min utbildning till lärare i årskurs 4-6, och jag längtar tills jag är klar. Jag har arbetat inom flera olika yrken och jag älskar den utmaning som väntar mig som lärare.
Börja sätt ner fötterna och ställ krav istället för att kämpa i det tysta. Vi lärare behövs och ska vi kunna göra ett bra arbete så får vi visa skolledning, politiker, föräldrar med flera vad det är som krävs för att få den sortens skola de drömmer om. Man måste satsa för att få resultat, inte minst på nästa generation och på den yrkeskår som kämpar för att alla elever ska få en bra framtid.

Postat av: Jasminka

Publicerad 2015-10-19 14:31:12

Det är riktigt tufft vill jag säga . Man balanserar vid stupets brant mången dag.

Postat av: frkenduktig.blogg.se

Publicerad 2015-10-19 15:27:42

Här har ni en som ville göra ett bra jobb så till den milda grad att ett utmattningssyndrom och en depression blev ett faktum. Är fortfarande heltidssjukskriven efter två år och fem månader... Vad gör man inte för att tillfredställa elever och föräldrar?;)

Postat av: Angelica

Publicerad 2015-10-19 20:51:04

Ja det är ju förjävligt.. och att ens eget barn skall ut i skolan och detta skitsamhälle känns ju rent ut sagt piss.

Men jag gillar ändå det som Catarina Gustavsson skriver. Jag tror det går att göra så mycket mer positivt av ert yrke. På något sätt så är det ju ni som sätter grunden och behöver visa alla omkring er att allt inte är omöjligt. Då får ju folk upp ögonen för att detta inte är hållbart. Och då pratar jag kanske framförallt om politiker för de bestämmer ju det mesta som vi "vanliga" människor ska leva i. Det behövs fler människor (lärare) som faktiskt kämpar och inte lider i det tysta, som står upp för dem själva men också för alla andra lärare, för barnen, för vår framtid. Heja lärarna! Visa hur bra ni är, ta ingen skit och gör inte mer än vad ni kan. Ni måste sätta er egen standard!

Postat av: Ditte

Publicerad 2015-10-19 20:56:28

Jag känner igen allt det du skriver och än mer finns att ta upp. Väldigt bra skrivet!
Så trist att inga politiker förstår varför lärarbristen är så stor. mna pratar om mindre grupper, men det finns ju inga lärare. så hur skulle det gå till. DEt lilla lönelyft som kommit är ju fickpengar. Ska yrket var attraktivt krävs höjningar på mellan 5 och 10 000kr /månad, bättre arbetsmiljö och möjlighet att kunna vara just lärare. Saknas ofta idag!
Jag har varit lärare i drygt 40 år och alltid trivts med mitt arbetet, men det blev stora skillnader när lärarna blev kommunalanställda och kommunerna skulle ta ansvar. När staten hade ansvaret var det en mer likvärdig skola och det både för elever och lärare.
Höga krav måste också ställas på de som söker lärarutbildningarna och inte som idag att alla i princip kommer in.
Jag är glad över mina år i lärarjobbet, väldigt glad, men undrar om jag orkat jobba full tid idag med den styrning av skolan som finns och rektorer som många gånger inte alls är de pedagogiska ledare de borde vara. Undantag finns förstås.
Önskar dig all lycka i jobbet, men arnetet måste redikalt förändras och uppvärderas.
Tack igen för ditt inlägg.

Postat av: A

Publicerad 2015-10-19 21:08:06

Så HIMLA BRA skrivet!!!! Har själv varit sjukskriven och återkommit.

Föräldrar...ja, hur mycket lättare vore ändå inte det här yrket om de var på VÅR sida!

Postat av: Carina Marianne Holst

Publicerad 2015-10-19 21:18:16

Jättebra skrivet, så är det ju. Även rektorerna har det supertufft nu. Många föräldrar kommer med orimliga krav och förväntningar. Dessutom finns många som beter sig som småbarn själva

Postat av: Carina Marianne Holst

Publicerad 2015-10-19 21:18:17

Jättebra skrivet, så är det ju. Även rektorerna har det supertufft nu. Många föräldrar kommer med orimliga krav och förväntningar. Dessutom finns många som beter sig som småbarn själva

Postat av: Carina Marianne Holst

Publicerad 2015-10-19 21:18:19

Jättebra skrivet, så är det ju. Även rektorerna har det supertufft nu. Många föräldrar kommer med orimliga krav och förväntningar. Dessutom finns många som beter sig som småbarn själva

Postat av: Caroline

Publicerad 2015-10-19 21:32:55

Galet bra inlägg!!! Håller verkligen med, jag är färdigutbildad lärare om 1,5 år men ibland är jag rädd för vad jag gett mig in på, dock älskar jag det mer än allt..

Postat av: Maria Lekare

Publicerad 2015-10-19 22:49:14

Tack. Tack, snälla, för bekräftelsen.

Postat av: När Annie fotograferar i Kalifornien

Publicerad 2015-10-19 23:26:31

Mamma brukar säga ungefär samma sak, vi pratar mycket om hennes jobb. Hon är sjöjdlärare och tampas med synen på hennes yrke hos rektorn, den fysiska arbetsmiljön och sedan på det stressen som mentor och lärare och sektreterare och datatekniker och psykolog och allt annat som en lärare ska vara... <3 Det, 24 timmar om dygnet hela året förutom ett kort "jullov" och semester på sommaren som folk påstår är så lyxig... och det hade den ju varit om det inte vore för resten av året. <3 All eloge till er lärare!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-19 23:43:32

Så bra skrivet och intressant för en elev att läsa!! Jag har sjukt mycket respekt för mina lärare och fick just ännu mer... Blev trött bara av att läsa allt ni gör. Gör ni allt detta, så ska nog jag orka med läxan till nästa vecka. Usch, jag trivs så bra i skolan, är det bara för att jag har turen att sitta på andra sidan bänken? Önskar att det kunde vara lika kul för er att gå till jobbet som det är för mig att gå till skolan! Jag försöker iaf vara glad och trevlig även om jag kanske är en smula jobbig ibland... Heh...

Ps. Hej alla lärare i övriga kommentarer hahaha. Jag antar att jag är fel målgrupp för detta inlägg haha... Eller så är jag kanske helt rätt. För att få elever att förstå hur ni har det.

Postat av: Fanny

Publicerad 2015-10-19 23:45:55

Så bra skrivet och intressant för en elev att läsa!! Jag har sjukt mycket respekt för mina lärare och fick just ännu mer... Blev trött bara av att läsa allt ni gör. Gör ni allt detta, så ska nog jag orka med läxan till nästa vecka. Usch, jag trivs så bra i skolan, är det bara för att jag har turen att sitta på andra sidan bänken? Önskar att det kunde vara lika kul för er att gå till jobbet som det är för mig att gå till skolan! Jag försöker iaf vara glad och trevlig även om jag kanske är en smula jobbig ibland... Heh...

Ps. Hej alla lärare i övriga kommentarer hahaha. Jag antar att jag är fel målgrupp för detta inlägg haha... Eller så är jag kanske helt rätt. För att få elever att förstå hur ni har det.

Postat av: Viktoria Grönqvist Alvin

Publicerad 2015-10-20 06:02:22

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver! Jobbar som lärare och har gjort i drygt 5 år och är tveksam till att det blir det yrket livet ut, för hur ska man orka?!

Postat av: Inga M

Publicerad 2015-10-20 07:05:52

Du tecknar en sida av lärarjobbet och den är sann. Jag skulle kunna lägga till konstant strulande datorsystem för dokumentation. Det tvingar alla till "dubbel bokföring". Man måste både fylla i allt både i dator och på papper. Och arkivera. Vi har ju skyldighet att prestera drivor av dokumentation runt varje elev och det jobbet syns inte utåt. Det känns lite som ett spel för gallerierna, att vi / skolan / rektor ska vara skyddade den där enda gången på 20 år som någon anmäler oss till Skolverket för försummelser. För att sköta det egna arbetet behöver vi inte skriva ner så mycket. Vi känner ju ofta eleverna rätt väl.

Sen är det mycket annat planerande /utvärderande som vi tvingas in i utan ha behov av det. Det är planerande / utvärderande för eleverna, för oss själva, för arbetslaget, för skolan, för kommunen. Det har blivit något bättre men blir fortfarande många timmars ältande om meningslösheter.

Tvingande byten av arbetslag tär som du tar upp. Till det kan vi lägga ständiga byten av arbetslokaler. Inte ovanligt att det i varje läsårsstart är en cirkus av kringflyttningar med allt vad det innebär av att konka runt grejer, installera osv. Brukar tänka på vilken annan arbetsgrupp som skulle finna sig i detta; att år efter år jobba i nya lokaler på sin arbetsplats.

Men detta som du och jag nu beskrivit är en sida av lärarjobbet, den sidan som målar upp förutsättningarna för att göra ett bra lärarjobb. Och jag som nu ska gå i pension efter ett långt lärarliv kan konstatera att förutsättningarna har blivit allt sämre. Det är svårt att få arbetsro, att få koncentrera sig på just undervisningsarbetet, att få behålla fokus på kärnan i arbetet. Mycket annat tvingande splittrar upp och rycker ständigt i oss. Och tyvärr är det mycket spel för gallerierna, sånt som inte är viktigt för vårt dagliga arbete.

Men det finns en annan sida av lärarjobbet också. Jag tycker mycket om mitt arbete, tycker om undervisningsuppgifterna, barnen, föräldrar och kollegor. Det är roligt att gå till jobbet varje dag. Det finns mycket skratt, skämt och omtanke på min skola. Vi hjälps åt så gott vi kan för att kunna gå vidare trots att förutsättningarna ibland är dåliga. Och det är väl en ny och positiv sida av lärarjobbet de senaste åren, vi tar hjälp och stöd av varandra, jobbar inte så isolerat.

Postat av: Cajsa

Publicerad 2015-10-20 07:07:37

Mitt i prick. Kanonbra skrivet. Man känner verkligen igen sig. Skönt att veta att man inte är ensam!

Postat av: Anna

Publicerad 2015-10-20 07:16:57

Tack för att någon äntligen sätter ord på den stress och press det faktiskt är inom läraryrket. Jag blir färdigutbildad förskollärare till sommaren och känner redan av den stress som kommer sköljas över mig. Först och främst ska jag lära känna mig själv och barnen. Mina andra pedagoger i mitt blivande arbetslag. Jag ska klara av att skola in, inte enbart ett utan väldigt många barn, under mina arbetsår. Jag ska kunna dokumentera verksamheten, utveckla denna och komma med nya idéer och ha koll på ny forskning som ständigt cirkulerar. Utöver dettasska jag låta varje enskilt barn få möjlighet till utveckling och stimulans och lärande. Möta oroliga föräldrar som undrar om deras barn verkligen är som alla andra och föräldrar som aldrig kommer att vilja lyssna. Föräldramöte och utvecklingssamtal...

Får ont i magen av alla måsten och jag vet- inom förskola har vi fler pedagoger än i ett klassrum. Men vi blir också sjuka och svårt med vikarier. Usch! Samtidigt är detta något som jag verkligen brinner för. Tack för att du tar upp detta- det behövs verkligen i alla läraryrken!! Heja dig!

Postat av: bokdags

Publicerad 2015-10-20 09:36:56

Ojojoj, ta hand om er alla lärare! Kanske ett brev till alla föräldrar för att få förståelse eftersom dom förmodligen inte förstår innebörden av sitt agerande.
Berätta för föräldrarna att det dom säger och tycker om dig som lärare speglar sig i deras barn.

Postat av: Anna

Publicerad 2015-10-20 18:15:25

Känner igen mig och jag har bara gått 2,5 måndad på den 4 åriga lärarutbildningen!! Men det är också värdens roligaste jobb och viktigaste! Ser fram emot att komma ut i verkligheten om fyra år och även om det ingår massor av stress och uppgifter i det så.

Postat av: AC

Publicerad 2015-10-20 20:12:26

Ett inlägg om något som jag själv har funderat mycket på att skriva om men aldrig kommit till skott. Kanske mycket av just den orsaken att det aldrig finns tid för det. Ja, jag är också lärare och kan bara hålla med om allt du skrivit om men även vad flertalet också har lagt till i sina kommentarer.
Trodde att det bara var på vår skola det var så här. Mitt i allt så är det skönt att veta att man inte är ensam ...
Men visst måste det väl snart börja ske några förändringar mot det bättre?

Postat av: " Nonne "

Publicerad 2015-10-21 20:56:22

Så på pricken skrivet! Slutade själv efter 41 år som lärare och började ta ut pension i september. Hade då redan gått ner till 80%, 60% och sista året 50% bara för att upptäcka att jag gjorde nästan lika mycket arbete för bara halva lönen.
Mitt tack för mina insatser blev att jag nu dag för dag, med små steg i taget, försöker ta mig tillbaka till livet efter en akut, stor " bypassoperation ".

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-21 21:26:04

Igenkänningsfaktor! Blir stressad av att läsa din text. Inser om jag tänker till att det är min vardag. Inte konstigt att jag däckar kl.18 varje fredag.
Vi gör ett grymt jobb!!

Postat av: Veronica - var dig själv, för alla andra finns redan

Publicerad 2015-10-22 08:53:29

Wooow, vilket grymt inlägg!!! Det här är ett sådant viktigt ämne som borde uppmärksammas i större utsträckning än vad det gör idag. Hoppas verkligen att ditt inlägg når ut till våra politiker! Det går ju an att besluta en jävla massa saker, men det vore ju ännu bättre om politiker kom ut i verksamheten och såg hur det funkar i praktiken. Stor eloge till dig som tar mod att prata om denna arbetssituation!

Postat av: Anna

Publicerad 2015-10-22 10:37:59

Jag har tänkt i flera år att utbilda mig till grundskollärare. Men efter att ha läst detta så känner jag bara aldrig i livet.

Postat av: Sanna

Publicerad 2015-10-22 14:26:02

Så himla viktigt ämne!! Så himla bra att du berättar!

Postat av: Veronica

Publicerad 2015-10-22 15:45:43

Vilket bra inlägg. Jobbar inte som lärare men är väl insatt i verksamheten då LF har varit mitt fackförbund i många år.

Idag om någon dag har det tyvärr bevisats att lärarnas vardag är tuff. Mina empati och sympati går ut till alla er lärare som står inför våra barn i Sverige idag som måste förklara och prata om det som hänt och förlorat en kollega <3

Postat av: S

Publicerad 2015-10-22 18:01:42

Ni är sanna hjältar/hjältinnor. Alltså verkligen <3

Postat av: Natalia Richardson

Publicerad 2015-10-22 19:11:25

Vilket bra inlägg.

Postat av: JUNITJEJ

Publicerad 2015-10-22 19:15:52

En sådan bra beskrivning av yrket!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-22 19:52:42

Bara det där med att planera lektioner och fixa material tar tid. Och ska få ta det. Jag vill att lektionerna ska ha ett bra upplägg där alla lärstilar finns med och att lektionen passar just de elever den är tänkt för. Lektionen ska vara utvecklande, inspirerande och meningsfull för samtliga elever. Det tar tid att fixa det. Det ska ta tid för det är lärarens jobb. Det är inte allt det andra.

Postat av: Carola

Publicerad 2015-10-22 21:36:17

Du träffar rakt in i hjärtat. Jätte bra skrivet!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-24 04:40:35

Har drömmar om att bli specialpedagog, men just för det här som du beskriver så känner jag att det inte är värt det. Känns jättetråkigt att jämt få höra ur kasst lärarjobbet är..finns säkert många fördelar men tyvärr väger sånt här tyngre.

Postat av: Fia

Publicerad 2015-10-24 06:52:53

Det var verkligen en bra beskrivning av lärarens vardag. Jag känner igen mycket, speciellt det där med alla arbetsuppgifter som måste göras, men som inte syns utåt, och bristen på tid.
Men jag har arbetat som lärare i 25 år, och jag går fortfarande med glädje till jobbet. Det är stressigt och med orimliga villkor, men det är ju så roligt och man får ny energi när elever plötsligt förstår något svårt, eller har ansträngt sig lite extra för att göra ett riktigt bra arbete, eller när man skrattar riktigt hjärtligt tillsammans.
Men jag tycker att det är skamligt att löneutvecklingen har varit så dålig jämfört med andra akademikeryrken, och att övriga villkor ständigt har försämrats.
Jag mådde ofta dåligt när jag hörde Jan Björklund i egenskap av minister tala så föraktfullt och nedlåtande om lärare som yrkeskår. Det har varit betydligt roligare att höra Gustav Fridolin tala om skolan. Han uttrycker sig aldrig nedlåtande om lärarkåren, utan han diskuterar brister i utbildningssystemet. Jag hoppas att bristerna kan rättas till så att vi kan orka lite mer i ett spännande yrke.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-11-07 20:13:35

Du satte precis ord på allt jag känner!!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-11-07 20:13:56

Du satte precis ord på allt jag känner!!!

Postat av: Junitjej

Publicerad 2015-11-14 12:19:13

Kanonbra skrivet!

Postat av: Carro

Publicerad 2016-02-24 18:36:12

vart har du tagit vägen? vill läsa fler av dina åsikter!

Postat av: Robex Lundgren

Publicerad 2016-02-24 18:37:24

fin blogg

Postat av: Malin

Publicerad 2017-09-10 16:04:31

Amen to that!

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-10-26 20:01:27

Jag vill nästan gråta en skvätt när jag läser det här för att det stämmer så klockrent in på min upplevelse som lärare. Har jobbat i 10 år och haft en klump i magen VARJE dag p.g.a exakt det du beskriver. Nu har jag bestämt mig för att sluta,en gång för alla och byta yrke helt. Kram på er alla starka medkollegor som orkar!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ditt barns lärare

Jag är ditt barns lärare, och jag bryr mig verkligen om ditt barn. Jag gör allt för att alla barn som jag undervisar ska bli sedda och utvecklas. Vissa dagar är det fantastiskt roligt, andra dagar har jag ångest då det bara blir för mycket. Varje år söker sig lärare bort från yrket - det måste vi ändra på. Vi börjar med att förstå verkligheten.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela